4 лютого 2015 року стало відомо про скасування українського прокату стрічки «Піднесення Юпітер» режисерів Енді та Лани Вачовських, старт якої у вітчизняних кінотеатрах мав відбутися наступного дня. Український дистриб’ютор стрічки компанія «Кіноманія» поширила кінотеатрами заяву з цього приводу, наведену виданням «Culturprostir»: «Вимушені повідомити, що фільм “Піднесення Юпітер” з 5 лютого у прокат не вийде. Таке рішення було прийнято компанією Warner Bros. у зв’язку зі змінами, що відбулися у компанії “Кіноманія”». (Нагадаємо, що «Кіноманія» є ексклюзивним дистриб’ютором стрічок Warner Bros. в Україні з 2002 року).
У коментарі компанії Warner Bros., отриманому 5 лютого виданням «Капітал», її представник Джек Хорнер підтвердив, що українську прем’єру «Піднесення Юпітер» було відкладено за рішенням Warner Bros. Він лаконічно зазначив, що компанія «знову почне надавати фільми в Україну, коли внутрішні проблеми ліцензіата буде вирішено».
Фактично у рішенні Warner Bros. йшлося саме про те, щоб призупинити прокат усіх своїх стрічок в Україні, а не лише відстрочити розрекламовану прем’єру нового фантастичного фільму Енді та Лани Вачовських. Воно поширилося також і на стрічки Warner Bros., що вже були у прокаті, – «Інтерстеллар» Кристофера Нолана та «Хоббіт. Битва п’яти воїнств» Пітера Джексона. Обидва фільми того ж таки 5 лютого зникли з кіноекранів.
Завершення їхнього українського кінопрокату залишилося майже непоміченим публікою, адже «Інтерстеллар», прем’єра якого відбулася 6 листопада 2014 року, на той час демонструвався лише у двох кінотеатрах, а «Хоббіт. Битва п’яти воїнств» (прем’єра 11 грудня 2014 року) – на семи екранах. А втім, обидві стрічки – й особливо завершальна частина трилогії Пітера Джексона – на той момент ще не вичерпали свій прокатний потенціал. Наприклад, на фільм «Хоббіт. Битва п’яти воїнств» протягом (як виявилося) останнього уїк-енду його прокату – із 29 січня по 1 лютого – було продано майже 2,3 тис. квитків на суму 213 тис. грн. Покази цієї стрічки у кінотеатрах цілком могли тривати ще місяць; мінімум.
За інформацією видання «Hubs», «внутрішніми проблемами ліцензіата», що змусили Warner Bros. припинити показ своїх стрічок в Україні, став конфлікт між співвласниками «Кіноманії». 75% компанії контролює Сергій Тарута (частки, що належать Катерині Таруті та Інні Підгородецькій), 12,5% компанії належать Олександру Ткаченку, майже така ж частка – кіпрській компанії «Н.С. Планет Філмз». Джерела «Hubs» зазначили, що Сергія Таруту не влаштовували методи управління директора Тетяни Коваль, яка очолювала компанію від моменту її заснування, та розподіл грошових потоків. Відтак, 24 січня Тетяну Коваль було звільнено. Після того з «Кіноманії» за власним бажанням пішла частина співробітників, які, власне, й забезпечували кінопрокат.
Отже, в ситуації внутрішнього конфлікту в локальній компанії-дистриб’юторі та спровокованих цим конфліктом кадрових змін міжнародна медіа-імперія вирішила за краще триматися на віддалі, зачекати на формування нової управлінської структури і налагодження її стабільного функціонування й лише після того відновити співпрацю з українським партнером. Цілком прогнозований стратегічний крок, що дозволяє зменшити економічні та – почасти – репутаційні ризики від зіпсутого невдалою організацією кінопрокату й водночас недвозначно підштовхує сторони конфлікту до оперативного та конструктивного розв’язання суперечностей, що існують між ними.
Саме таку логіку дій Warner Bros. засвідчила заява представника компанії Джека Хорнера, отримана нами 13 лютого у відповідь на запит щодо збереження «Кіноманією» ексклюзивного статусу дистриб’ютора фільмів компанії Warner Bros. та подальшої долі прокату «Піднесення Юпітер» й інших «ексклюзивних» стрічок. «Вихід стрічок Warner Bros. в Україні відкладено до розв’язання внутрішніх проблем ліцензіата у задовільний для нас спосіб», – озвучив він офіційну позицію компанії.
Цілком імовірно, що кінопрокатну діяльність «Кіноманії», організовану згідно побажань Warner Bros., буде поновлено уже найближчим часом. Глобальна медіа-імперія у цій ситуації має достатні – якщо не усі – важелі впливу на «ліцензіата». І на відміну від нього може ще довго тримати паузу. Український ринок, зрештою, ніколи не був для Warner Bros. першорядним через свою невелику грошову ємність і загрози піратства. До того ж різке падіння курсу гривні ще більше підтоптало його привабливість.
Ось прикметна ілюстрація нових реалій вітчизняного кінопрокату. За даними «Boxofficemojo», лідером 2014 року за доларовими касовими зборами в Україні із 4,55 млн. доларів став «Вій», що стартував у кінотеатрах 30 січня. У гривні збори стрічки склали 39,6 млн. гривень. Натомість доларові збори третьої частини «Хоббіта», що вийшла у прокат 11 грудня, становили близько 3 млн. доларів. При тому, що у національній валюті вони сягнули 45,6 млн. гривень, тобто були на 6 млн. гривень більші, ніж у «Вія» – «лідера». Але ж курс!
Зрештою, на тому можна було б і завершити розмову про призупинення кінопрокату стрічок компанії Warner Bros. на території України, якби не одна прикметна деталь, висвітлена виданням «Капітал». Вони повідомили, що 5 лютого запланований прокат «Піднесення Юпітер» було розпочато в Криму. Співробітник кінотеатру «Планета кіно» в Ялті уточнив, що стрічка була надана російським дистриб’ютором і дубльована російською мовою. (У Росії старт прокату «Піднесення Юпітер», організований компанією «Каро Прем’єр», також було заплановано на 5 лютого).
Те, що російські дистриб’ютори після анексії Криму Російською Федерацією розпочали замість українських колег постачати фільми у кінотеатри півострова, звичайно, новиною не є. Прикро вражає тут саме поєднання в одному контексті двох різноспрямованих повідомлень, що мають стосунок до, сказати б, зразкової міжнародної компанії – одного зі світових лідерів медіа-бізнесу. Скидається на те, що у той самий час, коли Warner Bros. прискіпливо стежили за справами свого українського «ліцензіата», впливаючи на його внутрішню політику, вони цілковито полишила увагою діяльність російського дистриб’ютора, що також мав «ексклюзив» на прокат їхніх стрічок. Прокат на території Росії, але не в українському – згідно міжнародного законодавства – Криму.
Щоб уточнити, чи порушив російський дистриб’ютор ліцензійні умови прокату стрічок Warner Bros., надавши їх кримським кінотеатрам, і що саме планує робити компанія Warner Bros., щоб у подальшому росіяни не вчиняли таких порушень (якщо вони були), ми звернулися із запитом до компанії Warner Bros. 13 лютого її представник Джек Хорнер повідомив наступне: «У випадку прокату «Піднесення Юпітер» у Криму російський дистриб’ютор не порушував умов угоди». Такі справи…
Підтримка Warner Bros. «російського» прокату «Піднесення Юпітер» у Криму видається більш ніж неочікуваною також і в контексті запровадженої 19 грудня 2014 року указом президента США заборони на будь-які економічні зв’язки із Кримом для американських компаній і громадян. За повідомленням «РБК Україна» документ передбачав, що «на згортання інвестицій, а також операцій, контрактів та інших угод, які були укладені до 20 грудня 2014 року, що стосуються імпорту та експорту товарів, надання послуг і технологій, американським компаніям і громадянам США дається термін до 12:00 за північноамериканському східним часом 1 лютого 2015 року».
Той факт, що стрічка «Піднесення Юпітер» вийшла на кіноекрани у Криму 5 лютого – і то згідно умов угоди Warner Bros. із російським дистриб’ютором – свідчить про віднайдений компанією юридичний механізм, який дозволив їй обійти запроваджену владою США заборону і продовжити діяльність не лише на «легальному» російському ринку кінопрокату, але й на території, анексованій Російською Федерацією. Зрештою, свідчить про небажання компанії Warner Bros. коригувати діяльність російського дистриб’ютора «Каро прем’єр» – тим більше у спосіб, використаний для нормалізації роботи українського «ліцензіата».
Російський ринок кінопрокату в кількадесят разів потужніший за український, компанія Warner Bros. (попри стрімке падіння курсу рубля, що зменшує доларові надходження від прокату) не хоче його втрачати. Стрічка «Піднесення Юпітер» вийшла тут на не-рекордних для Росії 1900 екранах. Це вдесятеро більше, ніж максимальна кількість екранів для фільму в українському прокаті у 2014 році (у стрічки «Як приборкати дракона 2» їх було 191). За перший уїк-енд російського прокату, з 5 по 8 лютого, вона зібрала 4,88 млн. доларів. Це у півтора рази більше ніж українська каса фільму «Хоббіт. Битва п’яти воїнств» за вісім кінотеатральних тижнів…
Закриваючи очі на діяльність свого ексклюзивного російського дистриб’ютора у Криму, компанія Warner Bros. віддає першість економіці над мораллю (точніше, її бізнесовим «еквівалентом» – репутацією). Навіть в умовах функціонування глобальної комерціалізованої моделі художньої культури такий крок є неприпустимим, і замість «піднесення» у перспективі обов’язково принесе падіння.
Зрештою, такий сценарій добре відомий голлівудському кіно.
Сергій Васильєв