Останніми днями у соціальних мережах активізувалися розмови про завдання кінокритики популяризувати українське кіно, яке виходить у вітчизняний кінопрокат, гучно накинуте на кінокритиків «згори», бо «так треба».
Водночас, з огляду на те, що пресові заходи виробники українських фільмів і дистриб’ютори проводять зазвичай лише напередодні виходу стрічки у кінотеатрах – за день-два, стверджувати, що враження кінокритиків мають прямий вплив на рішення широкої авдиторії купити квиток на фільм у перший вікенд його прокату, – не випадає.
Не всі кінокритики за цей час навіть встигають осмислити стрічку і опублікувати свої нотатки про неї. Тим більше, далеко не всі потенційні глядачі – прочитати їх. Власне, більшість потенційних глядачів кінокритичних нотаток взагалі не читає.
Загальна обізнаність із майбутнім фільмом та зацікавленість ним, що приходять завдяки перегляду трейлерів, вочевидь, здатні відіграти набагато більшу роль у прийнятті рішення відвідати показ стрічки, аніж кінокритичні міркування; і здатні вплинути на рішення купити квиток на фільм набагато раніше, аніж будь-які кінокритичні статті.
Відтак, мною було зроблено спробу визначити, чи існує зв’язок між переглядами трейлерів українських фільмів, які останнім часом виходили у кінопрокат, і відвідуваністю цих фільмів у кінотеатрах.
Підрахунок кількості переглядів трейлерів (а також промоційних відео про роботу над фільмом, створених його авторами) був здійснений засобами пошуку Youtube за назвою стрічки, а також – додатково – шляхом перегляду офіційних Youtube-каналів виробників і дистриб’юторів фільмів, і мав на меті продемонструвати передусім тенденцію, аніж точні цифри.
Натомість показники відвідуваності стрічок у перший вікенд були отримані зі зведеної звітності, яку подають провідні вітчизняні дистриб’ютори. Лише дані першого вікенду кінопрокату «Рівня чорного» було представлено узагальнено, адже дистриб’ютор офіційно їх не надавав.
Кількість переглядів трейлерів (у тисячах), кількість глядачів за підсумками першого вікенду і відсоток глядачів фільму до переглядів його промоційних матеріалів у Youtube представлено у таблиці:
Фільм | Перегляди (тис.) | Глядачі | % |
---|---|---|---|
«Червоний» | 930 | 18314 | 2 |
«Dzidzio Контрабас» | 1550 | 101890 | 7 |
«Рівень чорного» | 55 | 700 | 1 |
«Ізі» | 200 | 9781 | 5 |
«Припутні» | 630 | 5564 | 1 |
Статистичний аналіз наведених даних засвідчує наявність прямої залежності між кількістю переглядів трейлеру стрічки і кількістю її кіноглядачів, підтверджуючи інтуїтивні здогадки. Коефіцієнт кореляції Пірсона становить тут 0,88 (за максимальної сили вираженості зв’язку – 1), коефіцієнт детермінації – 0,77.
Зрозуміло, що вибірка із п’яти фільмів — замала для побудови струнких прогностичних моделей. Але, тим не менше, дозволяє зробити деякі висновки.
Представлені результати демонструють, що цієї осені аудиторія першого вікенду української стрічки становила мінімум 1% від кількості переглядів її трейлеру на Youtube (медіана – 2%, максимум – 6,6%).
12 жовтня 2017 року в український кінопрокат виходить «Сторожова застава» Юрія Ковальова, в якої зараз – близько 1 млн. 750 тис. переглядів трейлеру та супутніх промо-матеріалів на Youtube.
Відтак, стрічка може консервативно (виходячи з показника у 2% кінотеатральних глядачів від Youtube-переглядів) розраховувати на 40 тисяч глядачів у перший вікенд.
А з огляду на широку кампанію просування «Сторожової застави», яка не обмежується Youtube, – і на набагато більшу кількість глядачів, яка потенційно здатна перевищити показник у сто тисяч глядачів.
Насамкінець, декілька спостережень.
У випадку із «Припутнями» і «Червоним» провідну роль у поширенні промоційних матеріалів відіграли дистриб’ютори: Youtube-канали Ukrainian Film Distribution та B&H Film Distribution забезпечили трейлерам понад 577 і 580 тисяч переглядів відповідно.
Youtube-каналом виробника фільму «Червоний» InsightMedia було найкраще поширено відео «Ой, у лузі червона калина…» гурту «Гайдамаки» і Тоні Матвієнко, у відеоряді якого було використано кадри із «Червоного», – 81 тисяча переглядів.
Натомість, відповідальність за максимально широку популяризацію фільмів «Dzidzio Контрабас» та «Сторожова застава» несуть офіційні Youtube-канали виробників цих стрічок – самого Dzidzio та кіностудії Film.UA, підрозділами якої створено й активно рекламовано «Сторожову заставу».
У промоції фільму «Dzidzio Контрабас» вагому роль відіграли також інформаційні репортажі та інтерв’ю, організовані авторами стрічки і поширювані за допомогою, в тому числі, Youtube-каналу Dzidzio:
- передача «Кіно з Яніною Соколовою» (5 канал), присвячена фільму (108 тисяч переглядів передачі та 14 тисяч – анонсу),
- репортажі львівського телеканалу «Правда ТУТ» зі зйомок фільму (70 тис.) та львівської прем’єри (39 тис.) тощо.
Якщо врахувати їх у представленому аналізі, то аудиторія першого вікенду стрічки «Dzidzio Контрабас» становитиме 5,7% від кількості Youtube-переглядів.
Цього тижня, 5 жовтня 2017 року, в український кінопрокат мала вийти драма Шарунаса Бартаса «Іній», створена у копродукції із Україною. (Повідомляють, що старт прокату перенесено, імовірно – на 26 жовтня цього року).
Поки що в Youtube про неї сповіщає хіба що трейлер фільму, розміщений на офіційному каналі Державного агентства України з питань кіно, – із трьома тисячами переглядів.
Навряд чи стрічка може розраховувати на значні результати у кінопрокаті, якщо не здатна схопити «безкоштовну» увагу потенційних глядачів.
Чи кінокритичний шал допоможе підживити інтерес до неї, якщо такого інтересу у більш-менш масовому вимірі — якщо судити про це із пошукових даних Youtube — не існує в природі? Навряд.
Сергій Васильєв