Цього тижня два українські фільми оголосили дати виходу у вітчизняний кінопрокат.
Сімейна казка «Тільки диво» Олени Каретник і мюзикл «Гуцулка Ксеня» Олени Дем’яненко стартуватимуть у кінотеатрах 7 березня 2019 року.
Дистрибуцією фільмів займатимуться компанії Ukrainian Film Distribution (UFD) та B&H Film Distribution (B&H) відповідно.
Спробуємо проаналізувати кінопрокатні перспективи українських стрічок.
Конкуренція українських фільмів між собою
Обидва фільми були створені за фінансової підтримки Державного агентства України з питань кіно – і тепер будуть змагатися за «прем’єрних» глядачів між собою, що навряд чи є ідеальним сценарієм виходу українських фільмів у кінопрокат.
Тим більше, фільмів, «фінансистом» яких є держава.
Про таке «неідеальне» голова агентства Пилип Іллєнко говорив нещодавно на круглому столі «Яке кіно потрібне українському глядачеві?», що відбувся 22 листопада 2018 року.
«Дата релізів — болюча тема. Кіновиробники заявляють дати, не домовляючись один з одним. Це “постріл собі в ногу”. Щоб цього не було, хочемо ввести норму щодо узгодження дати виходу фільму з Держкіно», – зазначив він тоді.
Чи узгоджували виробники і дистриб’ютори дати виходу фільмів з Держкіно, який фінансував їх виробництво? І чи дійсно вони «стрілили собі в ногу», конкурентно запланувавши старт кінопрокату на один вікенд?
Якщо відійти від концепції, що існує спеціальна аудиторія українських фільмів – тобто глядачі, які намагаються дивитися переважну більшість стрічок українського виробництва і саме заради них приходять в кінотеатри, – а пристати на думку, що першість у кінотеатрах тримає аудиторія, сегментована за жанрами, тоді можна аргументувати, що «Тільки диво» і «Гуцулка Ксеня» цілком можуть співіснувати, оскільки потенційні аудиторії двох стрічок відрізняються між собою.
Фільм «Тільки диво» – орієнтований на сімейну й дитячу аудиторію, а «Гуцулка Ксеня» – на дорослу (принаймні, дорослішу, у порівнянні з фільмом-казкою) аудиторію мюзиклів.
Шкоду, яку вони роблять один одному, можна ігнорувати, як об’єктивно існуючу, але – незначну.
Особливо, з огляду на те, що кінопрокатний вікенд, який розпочнеться 7 березня 2019 року, вміщуватиме святкову п’ятницю 8 березня, що має дещо підживити відвідуваність кінотеатрів.
Конкуренція українських фільмів із коміксом «Капітан Марвел»
На що не можна закрити очі, так це на заздалегідь оголошену прем’єру коміксу «Капітан Марвел» Анни Боден і Раяна Флека, що стартує у кінотеатрах 7 березня 2019 року і вже давно готує аудиторію кінотеатрів до зустрічі із новою героїнею «кіновсесвіту» Marvel.
За останні три роки в український кінопрокат вийшло вісім стрічок за коміксами Marvel – і всі вони стартували з першого місця у кінопрокаті, привертаючи до себе від 48% («Людина-павук: Повернення додому», 2017) до 85% («Вартові Галактики 2», 2017) аудиторії вікенду.
У 2018 році у кінопрокат вийшли три фільми за коміксами Marvel. У прем’єрний вікенд:
- на «Чорну пантеру» кінотеатри продали 59% усіх квитків;
- на «Месників: Війну нескінченності» – 83% усіх квитків;
- на «Людину-мураху та Осу» — 58% усіх квитків.
Припускати, що тенденція зміниться і «Капітан Марвел» не зацікавить глядачів кінотеатрів, немає жодних підстав.
Отже, українські фільми «Тільки диво» і «Гуцулка Ксеня» від початку виходитимуть у вітчизняний кінопрокат, не маючи наміру здобути увагу більшості глядачів кінотеатрів (це майже неможливо), або навіть просто значної частки їх аудиторії, а розраховуючи на інтерес відносно невеликих груп глядачів.
За нього вони змагатимуться із фільмами, що продовжують свій кінопрокат, розпочатий раніше, а також іноземними стрічками, які так само вирішили вийти 7 березня 2019 року (анімацією «Королівський коргі», наприклад).
На що можна розраховувати, змагаючись із коміксом від Marvel?
За останні три роки поруч із вісьмома фільмами Marvel в український кінопрокат провідні дистриб’ютори випустили 17 стрічок.
Медіана проданих квитків цих стрічок становить 6 тис. штук.
Найкраще виступили поруч із фільмами Marvel:
- анімація «Тролі» – 92,5 тис. квитків (лідер вікенду – «Доктор Стрендж», 2016);
- анімація «Фіксики: Велика таємниця» – 62 тис. квитків (з урахуванням 5 днів допрем’єрних показів, лідер вікенду – «Тор: Рагнарок», 2017);
- фільм жахів «Віджа: Походження зла» – 28 тис. квитків (лідер вікенду – «Доктор Стрендж», 2016);
- пригодницька драма «Джунглі» – 24 тис. квитків (лідер вікенду – «Тор: Рагнарок», 2017);
- анімація «Пташині пригоди» – 15,5 тис. квитків (лідер вікенду – «Месники: Війна нескінченності», 2018).
Принагідно зазначу, що з огляду на орієнтацію анімаційних фільмів на дитячу аудиторію, якій ще не зовсім комфортно дивитися комікси Marvel, поява в афіші 7 березня 2019 року анімації «Королівський коргі» (дистриб’ютор «Вольга Україна») виглядає цілком доречно. А от з ігровим сімейним кіно ситуація трохи інакша.
Найгірші результати у вікенд виходу коміксів Marvel отримали такі стрічки:
- драма «Ейфорія» – 2 тис. квитків (лідер вікенду – «Чорна пантера», 2018);
- історична драма «Обітниця» – 2,5 тис. квитків (лідер вікенду – «Вартові Галактики 2», 2017);
- фільм-біографія «Гоген» – 3 тис. квитків (лідер вікенду – «Тор: Рагнарок», 2017);
- комедія «Твій вихід, крихітко!» – 3 тис. квитків (лідер вікенду – «Людина-мураха та Оса», 2018);
- сімейний фільм «Пастка для привідів» – 4 тис. квитків (лідер вікенду – «Перший месник: Протистояння», 2016).
На що можуть розраховувати українські фільми, змагаючись із коміксом «Капітан Марвел»?
Сімейний фільм «Пастка для привідів» є єдиним ігровим фільмом, орієнтованим на сімейну аудиторію, що виходив одночасно із прем’єрою коміксу Marvel за останні три роки. Тож, до певної міри, його результат – 4 тис. проданих квитків – можна визначити рівнем очікувань для української сімейної казки «Тільки диво».
Мюзикл «Гуцулка Ксеня» не має безпосередніх аналогів поміж фільмів, які виходили поруч із коміксами Marvel у 2016–2018 роках, але відомо, що він точно не є:
- фільмом жахів («Віджа: Походження зла»; «Без сну», 8 тис. квитків, 2018);
- пригодницькою драмою виживання («Джунглі»);
- бойовиком («План втечі 2», 7 тис. квитків, 2018);
- трилером («Лігво монстра», 5,5 тис. квитків, 2018);
- масштабною історичною драмою («Обітниця»);
- анімацією та сімейно-дитячим кіном.
Таким чином лишається низка стрічок, з результатами яких можна до певної міри узгоджувати очікування щодо стартового вікенду «Гуцулки Ксені»:
- драма «Ейфорія» – 2 тис. квитків (лідер вікенду – «Чорна пантера», 2018);
- фільм-біографія «Гоген» – 3 тис. квитків (лідер вікенду – «Тор: Рагнарок», 2017);
- комедія «Твій вихід, крихітко!» – 3 тис. квитків (лідер вікенду – «Людина-мураха та Оса», 2018);
- драма «Топ-модель» – 4,5 тис. квитків (лідер вікенду – «Перший месник: Протистояння», 2016).
- драма «Місце» – 6 тис. квитків (лідер вікенду – «Чорна пантера», 2018);
- мелодрама «Він і вона» – 6 тис. квитків (лідер вікенду – «Людина-павук: Повернення додому», 2017);
- драма «Колесо чудес» – 11,5 тис. квитків (лідер вікенду – «Чорна пантера», 2018).
Медіана проданих квитків цих фільмів становить 4,5 тис. штук.
Слід сподіватися, що фільми «Тільки диво» і «Гуцулка Ксеня» перевищать ці консервативні прогнози, зроблені за аналогією, продемонструвавши непересічну привабливість для аудиторії.
Однак, вже сам факт їх розміщення у конкуренції з одним із найбільших релізів року говорить про те, що дистриб’ютори не плекають масштабних комерційних очікувань щодо них.
Сергій Васильєв