15 травня о 23:20 у програмі «Арґумент-Кіно» на «1+1» – «Хайтарма» Ахтема Сеітаблаєва

АргументКіно

15 травня о 23:20 у програмі «Арґумент-Кіно» на телеканалі «1+1» – фільм режисера Ахтема Сеітаблаєва «Хайтарма» (2013), перша ігрова повнометражна кримськотатарська стрічка; також – розмова з автором картини. А ще у програмі – кінотеатральні прем’єри, фестивальні новини й кінокалендар тижня.

«Хайтарма» – перша ігрова повнометражна кримськотатарська стрічка, що її створено 2013 року режисером Ахтемом Сеітаблаєвим.

Сюжет фільму розгортається навколо трагічної дати в історії кримсько-татарського народу – 18 травня 1944 року. Це день сталінської депортації кримських татар за межі їхньої історичної батьківщини, власне, поза межі Криму. Переважно до Узбекистану, а також до Казахстану й Таджикистану було вивезено у товарних вагонах біля 200 тисяч цивільних людей.


Трагедія. Протягом 1944–45 років, виснажені трьома роками окупації та звинувачені у співпраці з нацистами, померли від важкого життя на чужині чи не більше третини депортованих. Тільки 1989 року – під час агонії комуністичної імперії – Верховна рада СРСР визнала цю депортацію незаконною та злочинною, після чого татари почали повертатися до Криму.

Власне, сама назва фільму «Хайтарма» в перекладі з кримськотатарської означає – «повернення». Таку саму назву має народний кримсько-татарський танок – медитативний танок єднання людини, Бога і землі. Рухи колом чоловіка й жінки – ніби циклічні рухи сонця; символ руху й нетлінного життя. І доки буде хоча б один кримський татарин чи кримська татарка, які його станцюють, доти житиме народ.


У центрі сюжету стрічки «Хайтарма» – пілот, двічі герой Радянського Союзу Амет-Хан Султан. У травні 1944-го року після звільнення Севастополя він їде у відпустку до рідної Алупки. І от того самого 18 травня о четвертій ранку на його очах розпочинається депортація кримськотатарського народу, його рідних та близьких…

Режисер «Хайтарми» Ахтем Сеітаблаєв походить із родини депортованих кримських татар. Після повернення на батьківщину, він навчався мистецтву у Сімферополі та Києві, а потім працював як режисер та актор у Сімферопольському державному кримськотатарському музично-драматичному театрі. Там, зокрема, поставив «Лісову пісню» Лесі Українки, а також зіграв заголовну роль у виставі «Макбет» за Шекспіром, що брала участь у багатьох світових фестивалях, у тому числі й на знаменитому Единбурзькому театральному форумі. Нагороджений премією «Київська пектораль» за роль Ромео у виставі «Ромео і Джульєтта» Київського театру драми й комедії на Лівому березі.


Ахтем Сеітаблаєв у програмі «Арґумент-Кіно»
 

До кіна Ахтем Сеітаблаєв прийшов на початку 2000-их. Як виконавець однієї з ролей він з’явився на екрані у дебютній поетичній картині режисера Олеся Саніна «Мамай», заснованій на українському та кримсько-татарському фольклорі. А згодом вже й сам фільмував. Зокрема, його стрічка «Чемпіони з підворіття» отримала «Золотого Дюка» як найкращий український фільм на Одеському міжнародному кінофестивалі 2012 року.

Ну а «Хайтарма», своєю чергою, навесні 2014-го була визнана найкращим українським фільмом та отримала головний приз Національної спілки кінематографістів України. Також вона вдостоєна російської кінопремії «Ніка» як найкраща стрічка країн СНД і Балтії…

«Арґумент-Кіно», 13 травня 2016 року