BUK.Logo_

Підсумки українського кінопрокату та кінопроцесу – 2018

Опитування Бюро української кіножурналістики «Підсумки українського кінопрокату та кінопроцесу – 2018» проводилося з метою виявлення та презентації корпоративної ціннісної шкали, якої дотримуються кінокритики і кіножурналісти, – саме та медіаспільнота, що професійно покликана практично формувати у суспільстві ставлення до кінематографії як такої.

Завданнями опитування були:
– визначення найкращих і найгірших стрічок 2018 року;
– оцінка стану українського кінопрокату та характеристика динаміки його розвитку;
– визначення найкращих українських стрічок 2018 року;
– оцінка стану українського кінопроцесу.

Опитування тривало з 12 березня по 5 квітня 2019 року.

В опитуванні взяли участь 36 респондентів із Києва, Львова, Харкова та інших міст України, що представляли 48 ЗМІ (друковані й web-видання, телеканали і радіостанції).

При тому два респонденти відповідали лише на запитання щодо найкращих українських фільмів, а один респондент надав відповіді на окремі запитання у вільній формі (анкету не заповнював).

РЕЗЮМЕ

Найкращі та найгірші стрічки 2018 року

1. Найкращі стрічки 2018 року:

1. Донбас (реж. Сергій Лозниця)
2. Холодна війна (реж. Павел Павліковський)
3-4. Фаворитка (реж. Йоргос Лантімос)
3-4. Рома (реж. Альфонсо Куарон)
5. Дім, який побудував Джек (реж. Ларс фон Трієр)
6-7. Спалення (реж. Лі Чхан Дон)
6-7. Месники: Війна нескінченності (реж. Ентоні та Джо Руссо)
8-12. Острів собак (реж. Вес Андерсон)
8-12. Примарна нитка (реж. Пол Томас Андерсон)
8-12. Дике поле (реж. Ярослав Лодигін)
8-12. Першому гравцю приготуватися (реж. Стівен Спілберг)
8-12. Екстаз (реж. Гаспар Ное)

2. Найгірші стрічки 2018 року:

1. Бобот та енергія Всесвіту (реж. Максим Ксьонда)
2. Таємний щоденник Симона Петлюри (реж. Олесь Янчук)
3-4. Пригоди S Миколая (реж. Семен Горов)
3-4. Місто, в якому не ходять гроші (реж. Ганка Третяк)

3. Стрічки, що 2018 року розчарували найбільше:

Богемна рапсодія (реж. Браян Сінгер)
Бобот та енергія Всесвіту (реж. Максим Ксьонда)

4. Стрічка, що 2018 року здивувала найприємніше:

Людина-павук: Навколо всесвіту (реж. Боб Персічетті, Пітер Ремсі, Родні Ротман)

5. Найбільш суперечливі стрічки 2018 року (названі в усіх категоріях – «кращою», «гіршою», «розчаруванням» і «приємним здивуванням» одночасно):

Вулкан (реж. Роман Бондарчук)
Дім, який побудував Джек (реж. Ларс фон Трієр)
Рома (реж. Альфонсо Куарон)
Суспірія (реж. Лука Гуаданьїно)
Шляхетні волоцюги (реж. Олександр Березань)

Український кінопрокат – 2018

6. Оцінка стрічок-лідерів українського кінопрокату за касовими зборами за уїк-енд у 2018 році.
Стрічки оцінювали за шестибальною шкалою, де «6» – шедевр, «5» – чудова робота, «4» – хороша робота, «3» – стрічка «так собі», «2» – погана стрічка, «1» – ганебне видовище.
Подано медіани оцінок:

1. Пригоди Паддінгтона 2 (реж. Пол Кінг) – 4
2. Той, що біжить лабіринтом: Ліки від смерті (реж. Вес Болл) – 3
3. Зменшення (реж. Александер Пейн) – 4
4. П’ятдесят відтінків свободи (реж. Джеймс Фолі) – 2
5. Чорна Пантера (реж. Раян Куглер) – 4
6. Червоний горобець (реж. Френсіс Лоренс) – 3
7. Викрадена принцеса: Руслан і Людмила (реж. Олег Маламуж) – 4
8. Розкрадачка гробниць: Лара Крофт (реж. Роар Утхауг) – 3
9. Тихоокеанський рубіж: Повстання (реж. Стівен С. ДеНайт) – 3
10. Першому гравцю приготуватися (реж. Стівен Спілберг) – 4
11. Ремпейдж (реж. Бред Пейтон) – 3
12. Таксі 5 (реж. Франк Гастамбід) – 1,5
13. Месники: Війна нескінченності (реж. Ентоні та Джо Руссо) – 5
14. Дедпул 2 (реж. Девід Ліч) – 4
15. Красуня на всю голову (реж. Еббі Кон, Марк Сільверстайн) – 3
16. Світ Юрського періоду 2 (реж. Хуан Антоніо Байона) – 3
17. Суперсімейка 2 (реж. Бред Берд) – 4
18. 8 подруг Оушена (реж. Гері Росс) – 3
19. Людина-мураха та Оса (реж. Пейтон Рід) – 4
20. Монстри на канікулах 3 (реж. Геннді Тартаковський) – 3,5
21. Місія нездійсненна: Фолаут (реж. Крістофер МакКворрі) – 5
22. Мег (реж. Джон Тертелтауб) – 3
23. Альфа (реж. Альберт Г’юз) – 3,5
24. Монахиня (реж. Корін Харді) – 3
25. Хижак (реж. Шейн Блек) – 3
26. Агент Джонні Інгліш: Нова місія (реж. Девід Керр) – 3,5
27. Смолфут (реж. Кері Кіркпатрік, Джейсон Рейсіг) – 3,5
28. Веном (реж. Рубен Флейшер) – 3
29. DZIDZIO Перший раз (реж. Михайло Хома, Тарас Дронь) – 3
30. Богемна рапсодія (реж. Браян Сінгер) – 3
31. Фантастичні звірі: Злочини Гріндельвальда (реж. Девід Єйтс) – 4
32. Робін Гуд (реж. Отто Батерст) – 2
33. Смертні машини (реж. Крістіан Ріверс) – 3
34. Аквамен (реж. Джеймс Ван) – 4
35. Я, ти, він, вона (реж. Володимир Зеленський, Девід Додсон) – 3

7. Оцінка українських (і знятих за участі України) стрічок в національному кінопрокаті – 2018.
Стрічки оцінювали за шестибальною шкалою, де «6» – шедевр, «5» – чудова робота, «4» – хороша робота, «3» – стрічка «так собі», «2» – погана стрічка, «1» – ганебне видовище.
Подано медіани оцінок:

1. Свінгери (реж. Андрейс Екіс) – 3
2. Казка про гроші (реж. Олеся Моргунець-Ісаєнко) – 2
3. Міф (реж. Леонід Кантер, Іван Ясній) – 5
4. Моє дитинство (трилогія, реж. Ірина Правило) – 3
5. Best UA Shorts (альманах, «Damage», реж. Володимир Власенко, «Говори зі мною», реж. Катерина Лесик, «Ефект мамонта», реж. Владек Занковскі, «Маятник», реж. Ольга Попова, «Холодильник», реж. Максим Сухарєв, «The End», реж. Микита Лиськов, «Зерно», реж. Ксенія Бугрімова, «Відлуння», реж. Олександр Шкрабак) – 4
6. Сотка (реж. Олександр Бєляк) – 2
7. Українські короткометражки. Альманах 1 (альманах, «Вибір», реж. Едуард Томільченко, «Зустріч», реж. Мирослава Дерепа, «Сіра птаха», реж. Яна Гонтар, «За межу», реж. Олександра Пономаренко, «Як Шевченко шукав роботи», реж. Арсеній Бортник) – 3,5
8. Ржака (реж. Дмитро Томашпольський) – 3
9. Легенда Карпат (реж. Сергій Скобун) – 2
10. Українська Нова Хвиля: Runaway (альманах, «Чапля», реж. Марія Пономарьова, «Ма», реж. Марія Стоянова, «Елювіум – Регенеративна істота», реж. Стас Сантімов, «Діна», реж. Мирослава Клочко, «Фінгерман», реж. Іван Шоха, «Випуск 97», реж. Павло Остріков, «Elektroman», реж. Нікіта Скоморохов, «Невидима», реж. Максим Наконечний) – 4
11. Тримай біля серця (реж. Валерій Шалига) – 3,5
12. 5 терапія (реж. Аліса Павловська) – 4
13. Січень–березень (реж. Юрій Речинський) – 3
14. Зрадник (реж. Марк Хаммонд) – 2
15. Посттравматична рапсодія (реж. Павло Когут) – 3,5
16. Одеський підкидько (реж. Георгій Делієв) – 3
17. Серце мами Гонгадзе (реж. В’ячеслав Бігун) – 3
18. МультІсторії (альманах, «Полярник захворів» (серіал «Ескімоска»), реж. Є. Єрмак, О. Рубан, пілот серіалу «Клуб всезнайків», реж. Є. Єрмак, пілот серіалу «Мама поспішає додому», реж. Є. Альохін, пілот серіалу «Тікі», реж. К. Федоров) – 3
19. Брама (реж. Володимир Тихий) – 4
20. Хидир-деде (реж. Дваджиєв Длявер) – 3
21. Порно з убивством (реж. Дамір Єналієв) – 3
22. Гірська жінка: На війні (реж. Бенедикт Ерлінгссон) – 5
23. Бобот та енергія Всесвіту (реж. Максим Ксьонда) – 2
24. Таємний щоденник Симона Петлюри (реж. Олесь Янчук) – 3
25. Коли падають дерева (реж. Марися Нікітюк) – 4
26. Місто, в якому не ходять гроші (реж. Ганка Третяк) – 2
27. Герой мого часу (реж. Антоніна Ноябрьова) – 4
28. Донбас (реж. Сергій Лозниця) – 5
29. Шляхетні волоцюги (реж. Олександр Березань) – 3
30. Лиса гора (реж. Роман Перфільєв) – 2
31. Скажене весілля (реж. Влад Дикий) – 3
32. Вісім (реж. Вінсент Меттель) – 1
33. Позивний «Бандерас» (реж. Заза Буадзе) – 3
34. Чорний козак (реж. Владислав Чабанюк) – 2
35. Дике поле (реж. Ярослав Лодигін) – 4
36. Король Данило (реж. Тарас Химич) – 3
37. 2020. Безлюдна країна (реж. Корній Грицюк) – 4
38. Пригоди S Миколая (реж. Семен Горов) – 2
39. Секс і нічого особистого (реж. Ольга Ряшина) – 3

Примітка. Стрічка «Хидир-деде» отримала оцінку від одного респондента, стрічка «Тримай біля серця» та альманах «МультІсторії» – від 2.

8. Репертуар кінопрокату – 2018 і задоволеність художніх потреб глядачів:

Репертуар задовольняє більшість художніх потреб глядачів – 24%
Репертуар лише частково задовольняє художні потреби глядачів, але частина лишається незадоволеною – 64%
Репертуар скоріше не задовольняє художні потреби глядачів – 6%
Важко відповісти / Не відповіли – 6%

9. Зміни українського кінопрокату в порівнянні з 2017 роком:

Стан українського кінопрокату покращився – 45%
Стан українського кінопрокату залишився без змін – 42%
Стан українського кінопрокату погіршився – 6%
Важко відповісти / Не відповіли – 6%

10. Найкраща компанія кінодистриб’ютор в Україні:

Артхаус Трафік

11. Оцінка національного кінопрокату – 2018 за п’ятибальною шкалою:

«5» балів – 3%
«4» бали – 18%
«3» бали – 64%
«2» бали – 12%
«1» бал – 0%
Не відповіли – 3%

Найкращі українські стрічки 2018 року

12. Найкраща українська стрічка 2018 року:

Донбас (реж. Сергій Лозниця)

13. Найкраща українська повнометражна ігрова стрічка 2018 року

Донбас (реж. Сергій Лозниця)

14. Найкраща українська повнометражна неігрова стрічка 2018 року:

Міф (реж. Леонід Кантер, Іван Ясній)

15. Найкраща українська анімаційна стрічка 2018 року:

Викрадена принцеса: Руслан і Людмила (реж. Олег Маламуж)

16. Найкраща українська короткометражна стрічка 2018 року:

Штангіст (реж. Дмитро Сухолиткий-Собчук)

17. Найкращі українські стрічки, побачені на фестивалях, спеціальних показах і т.п. протягом 2018 року, та їх оцінка.
Стрічки оцінювали за шестибальною шкалою, де «6» – шедевр, «5» – чудова робота, «4» – хороша робота, «3» – стрічка «так собі», «2» – погана стрічка, «1» – ганебне видовище.
Подано медіани оцінок найчастіше згадуваних стрічок:

1-2. Явних проявів немає (реж Аліна Горлова) – 5
1-2. Дельта (реж. Олександр Течинський) – 5
3-4. Вулкан (реж. Роман Бондарчук) – 4
3-4. Домашні ігри (реж. Аліса Коваленко) – 4

18. Стрічка, яку слід було висунути від України на «Оскар» за підсумками 2018 року:

Донбас (реж. Сергій Лозниця)

19. Українська стрічка, що 2018 року розчарувала найбільше

Бобот та енергія Всесвіту (реж. Максим Ксьонда)

20. Українська стрічка, що 2018 року здивувала найприємніше:

Герой мого часу (реж. Антоніна Ноябрьова)

21. Кількість переглянутих респондентами 2018 року українських стрічок:

Від одного до чотирьох фільмів – 0%
Від п’яти до десяти фільмів – 18%
Більше десяти фільмів – 35%
Більше двадцяти фільмів – 12%
Більше тридцяти фільмів – 32%
Жодного фільму – 0%

Український кінопроцес – 2018

22. Найважливіші українські кіноподії – 2018:

1. Проведення 9-го Одеського МКФ.
2. Проведення 47-го Київського МКФ «Молодість».
3. Проведення 15-го Міжнародного фестивалю документального кіно про права людини Docudays UA.
4. Успіх фільму «Донбас» Сергія Лозниці на Каннському МКФ у програмі «Особливий погляд» та інших міжнародних кінофестивалях.
5. Започаткування та діяльність Українського культурного фонду.
6. Проведення Міністерством культури України конкурсного відбору кінопроектів патріотичного спрямування.
7-8. Вручення Першої Національної премії кінокритиків «Кіноколо».
7-8. Проведення 2-го МКФ «Київський тиждень критики».
9-11. Непроведення Державним агентством України з питань кіно конкурсного відбору кінопроектів.
9-11. Комерційний кінопрокатний успіх «Скаженого весілля» Влада Дикого.
9-11. Вручення Другої Національної кінопремії України «Золота Дзиґа».

23. Епітети, що найточніше характеризують діяльність Міністерства культури України у галузі кіно протягом 2018 року:

– Недалекоглядна
– Некомпетентна (малокомпетентна)

24. Епітети, що найточніше характеризують діяльність Державного агентства України з питань кіно протягом 2018 року:

– Активна
– Системна (системотворча)

25. Епітети, що найточніше характеризують діяльність Комітету з питань культури і духовності Верховної Ради України у галузі кіно протягом 2018 року:

– Неактивна (недостатньо, фрагментарно активна)
– Неефективна

26. Епітети, що найточніше характеризують діяльність Українського культурного фонду у галузі кіно протягом 2018 року:

– Прозора
– Активна
– Відкрита

27. Епітети, що найточніше характеризують діяльність Національної спілки кінематографістів України у галузі кіно протягом 2018 року:

– Непомітна
– Ніяка

28. Національний кінодіяч – «Особистість 2018 року в українському кіно»:

Сергій Лозниця

29. Оцінка українського кінороку – 2018 за п’ятибальною шкалою:

«5» балів – 0%
«4» бали – 67%
«3» бали – 24%
«2» бали – 3%
«1» бал – 0%
Не відповіли – 6%

В опитуванні взяли участь кінокритики і кіножурналісти:

1. Анастасьєва Олеся («Детектор медіа», «Український тиждень», CutInsight, Yabl)
2. Ахапкіна Тетяна (112.ua)
3. Бадьйор Дарія (LB.ua)
4. Батурін Олег («Новий день», LB.ua)
5. Битюцький Станіслав
6. Бондарчук Дмитро
7. Буданов Денис (CutInsight)
8. Васильєв Сергій (Delo.ua, LB.ua, Кinobuk.com, Gel[:b]lau, «Культура і сучасність»)
9. Войтенко Володимир («Арґумент-Кіно», «Kino-Коло», «Сценарна майстерня», «День»)
10. Володарський Юрій («2000»)
11. Гладских Олена (Delo.ua)
12. Гусєв Олександр («Українська правда. Життя», «Укрінформ», Yabl)
13. Женін Євген («Белая акация», Нью-Йорк, США, Офіційний сайт Одеського відділення НСКУ, ТРК «Медіа-Інформ», Одеса)
14. Клейменова Ольга
15. Кокотюха Андрій («Детектор медіа»)
16. Коркодим Олена («Документи»)
17. Лях Анастасія («Хорошее кино», «фрАза», oKino.ua)
18. Мирний Валерій («Новое время», «Новое время. Style», Рre-party.com.ua)
19. Недзельницький Андрій (Kino-teatr.ua, Кinoafisha.ua)
20. Новікова Людмила («Детектор медіа», «Науковий вісник КНУТКТ», «Студії мистецтвознавчі», «Українське мистецтвознавство»)
21. Підгора-Гвяздовський Ярослав («Детектор медіа», «Українська правда. Життя», Zbruc.eu)
22. Рубашевська Олена (Kinoukraine.com)
23. Самусенко Юрій (Moviegram)
24. Серебрякова Наталя («Коридор»)
25. Сивачук Віра (Радіо «Промінь»)
26. Сидоренко Дмитро (Weche.info)
27. Сліпченко Катерина (Zaxid.net, «Дзеркало тижня»)
28. Солодовнікова Олена (Force-news.com)
29. Тетерюк Марія («Гендер в деталях»)
30. Філатов Антон («фрАза», CutInsight)
31. Фролов Антон (Сineast)
32. Харлампова Анастасія («Містер-Блістер»)
33. Черкас Максим («Хочу»)
34. Черненко Сусанна
35. Чиченіна Олена (телеканал і веб-сайт «Еспресо»)
36. Шпилюк Алік

Сергій Васильєв