Державну премію України імені Олександра Довженка 2018 року не присудили нікому, оскільки Комітет з присудження премії, за підсумками голосування, не підтримав жодного з номінантів.
Відповідно до Положення про Комітет з Державної премії України імені Олександра Довженка, для присудження премії твір повинен набрати не менше 3/4 голосів членів Комітету.
2018 року на здобуття премії були висунуті такі кандидатури:
- режисер Віктор Гресь – за весь свій творчий кінематографічний доробок;
- режисер Юлія Лазаревська – за документальну стрічку «Загальний зшиток» (2016);
- режисер Валентин Сперкач і кінооператор Сергій Лисецький – за документальну стрічку «Кубанські козаки. А вже літ двісті» (1992, 2017 року була зроблена нова редакція фільму, що стосувалася, судячи з усього, передусім технічних його аспектів).
Засідання Комітету з Державної премії України імені Олександра Довженка відбулося 24 липня 2018 року.
З 11 членів комітету були присутні 10.
За підсумками голосування жоден з кандидатів не набрав достатньої кількості голосів.
Один кандидат набрав 7 голосів, другий – 3, третій – 0.
Державна премія України імені Олександра Довженка присуджується за видатний внесок у розвиток українського кіномистецтва щорічно до 10 вересня.
Премія може бути присуджена як окремим представникам кінематографічних професій, так і творчим колективам.
Неприсудження Премії імені Олександра Довженка 2018 року можна розглядати водночас і як позитивну річ – результат високої вимогливості до невеликого кола номінантів на винагороду за видатний внесок у розвиток українського кіномистецтва, і негативний сигнал – свідчення відсутності бажання отримати премію у кінематографістів, які нині активно творять сучасний український кінематограф, примножуючи його досягнення (адже Комітет обирає лише з тих кандидатур, які подають йому на розгляд).
Можна було сподіватися, що після присудження у 2015 році Премії імені Олександра Довженка авторам мистецьки надактуального «Племені» режисеру Мирославу Слабошпицькому та оператору-постановнику і продюсеру Валентину Васяновичу і в умовах стрімкого розвитку українського кіно ситуація зміниться і висувати на здобуття премії розпочнуть також кандидатури кінематографістів молодшого та середнього поколінь.
Але ні.
Слід сподіватися, поки що – ні.
Сергій Васильєв