Guculka.Ksena

«Гуцулка Ксеня»: кінопрокатні успіхи і поразки

Про результати трьох вікендів кінопрокату мюзиклу Олени Дем’яненко «Гуцулка Ксеня» і те, як оцінити їх, розмістивши  на емоційній прямій із полюсами на ймення «Успіх» і «Поразка».

Касові збори, глядачі, екрани

За 18 днів українського кінопрокату, з 7 по 24 березня 2019 року, мюзикл Олени Дем’яненко «Гуцулка Ксеня» подивилися 39 тис. 785 глядачів.

Касові збори стрічки за цей період склали 3 млн. 343 тис. 641 грн.

Перший вікенд

У перший вікенд кінопрокату, з 7 по 10 березня, на фільм було продано 20 тис. 616 квитків на суму 1 млн. 809 тис. 52 грн.

За даними дистриб’ютора «Гуцулки Ксені» B&H Film Distribution, максимально кількість екранів, на яких протягом дня демонстрували стрічку у перший вікенд, склала 126. Тож, виходячи з денного максимуму екранів, у середньому на один екран було продано 164 квитки.

У загальних статистичних зведеннях українського кінопрокату наведено більшу кількість екранів, на яких демонстрували мюзикл з 7 по 10 березня, – 145. Тобто на один екран було продано в середньому 142 квитки.

Середня ціна квитка на фільм становила 88 грн. і була на 8 грн. менше середньої ціни квитка до кінотеатру за вікенд (96 грн.).

Другий вікенд

У другий вікенд кінопрокату, з 14 по 17 березня, на «Гуцулку Ксеню» було продано 8 тис. 322 квитки на суму 712 грн. 331 грн.

У порівнянні з першим вікендом:

– касові збори стрічки впали на 61%,
– кількість екранів скоротилася:
на 48 штук (38%) – з 126 до 78 (за даними дистриб’ютора, за денними максимумами),
на 65 штук (45%) – з 145 до 80 (за даними загальних статистичних зведень),
– середня ціна квитка залишилася практично без змін, склавши 86 грн.

Ціна квитка на «Гуцулку Ксеню» у другий вікенд була на 11 грн. дешевшою за середню ціну квитка до кінотеатру за вікенд (97 грн.).

Середня кількість проданих квитків на один екран склала:

– 107 штук (з урахуванням денного максимуму екранів, менше на 57 квитків у порівнянні з першим вікендом, падіння 35%),
– 104 штуки (з урахуванням загально кількості екранів, менше на 38 квитків у порівнянні з першим вікендом, падіння 27%).

Третій вікенд

У третій вікенд кінопрокату, з 21 по 24 березня, на «Гуцулку Ксеню» було продано 2 тис. 995 квитків на суму 267 тис. 51 грн.

У порівнянні з другим вікендом:

– касові збори стрічки впали на 63%,
– кількість екранів скоротилася:
на 57 штук (73%) – з 78 до 21 (за даними дистриб’ютора, за денними максимумами),
на 59 штук (74%) – з 80 до 21 (за даними загальних статистичних зведень),
– середня ціна квитка дещо виросла, склавши 89 грн. (на рівні із середньою ціною квитка за вікенд – 91 грн.).

В середньому на один екран було продано 143 квитки. Але таке зростання – на третину у порівнянні з другим вікендом – значною мірою слід пов’язувати із максимальним звуженням репертуарної пропозиції фільму. Тією обставиною, що стрічка остаточно перейшла в обмежений кінопрокат.

«Гуцулка Ксеня» і некомедійні українські фільми 2018 року

З огляду на те, що повноцінний комерційний кінопрокат «Гуцулки Ксені» практично завершено, вже можна робити певні висновки щодо його ефективності.

І то, за першого наближення, невтішні, оскільки бюджет стрічки складає 47 млн. 743 тис. грн. (половину коштів на її виробництво було виділено Державним агентством України з питань кіно) – тобто, він у 14 разів більше, ніж збори, які вона поки що отримала в українському кінопрокаті.

Водночас, такий закид щодо недостатності касових зборів «Гуцулки Ксені» не буде оригінальним. Його можна адресувати до переважної більшості українських стрічок – за рідкісним винятком касових комедійних хітів на кшталт «Я, ти, він, вона» (71 млн. грн.) чи «Скажене весілля» (54,9 млн. грн.).

Власне, за виключенням комедій, лише сім українських стрічок у 2018 році у кінопрокаті продали квитки на суму понад 1 млн. грн.:

  • «Таємний щоденник Симона Петлюри» – 2,47 млн. грн. і 33 тис. глядачів
  • «Дике поле» – 2,25 млн. грн. і 26 тис. глядачів
  • «Позивний “Бандерас”» – 2 млн. грн. і 26 тис. глядачів,
  • «Донбас» – 1,92 млн. грн. і 24 тис. глядачів,
  • «Легенда Карпат» – 1,55 млн. грн. і 19 тис. глядачів,
  • «Бобот та енергія Всесвіту» – 1,4 млн. грн. і 19 тис. глядачів,
  • «Брама» – 1,16 млн. грн. і 15 тис. глядачів.

«Гуцулка Ксеня» перевершила найкращі підсумкові результати цих стрічок у кінопрокаті лише за 11 днів. З 7 по 17 березня її подивилися майже 34 тис. глядачів, а касові збори склали 2 млн. 867 тис. 376 грн.

Кращими були і показники мюзиклу за середньою кількістю проданих квитків на один екран у перший вікенд кінопрокату: за виключенням «Донбасу» (117 квитків на один екран у перший вікенд широкого кінопрокату), жоден із українських некомедійних «мільйонерів» 2018 року не продав на старті кінопрокату на один екран більше ста квитків (найменше – лише 52 квитки на один екран — було у «Бобота…»).

Демонстрували ці фільми у 2018 році, так само як і «Гуцулку Ксеню», на понад сотні екранів – за виключенням «Донбасу» (знову таки), в якого був лише 81 екран, і «Бобота…», в якого екранів було 203.

Падіння касових зборів «Гуцулки Ксені» у другий вікенд на 61%, загалом, відповідало медіані падіння зборів семи українських некомедійних «мільйонерів» 2018 року: вона становила 65%. При тому мінімальне падіння – на 41% – було зафіксоване у фільму «Позивний “Бандерас”», а максимальне – на 81% – у «Легенди Карпат».

Отже, «Гуцулка Ксеня» продемонструвала кращі результати у кінопрокаті, ніж українські некомедійні фільми 2018 року. І то – попри високу конкуренцію, про яку йтиметься далі.

Але, так само як і українські некомедійні фільми 2018 року, не змогла втримати інтерес глядачів у другий вікенд.

«Гуцулка Ксеня» і українські фільми 2019 року

За три місяці 2019 року в широкий український кінопрокат вийшли вісім українських ігрових фільмів:

  • чотири комедії («11 дітей з Моршина», «Зустріч однокласників», «Продюсер» і «Свінгери 2»),
  • три костюмовані драми (військові «Крути 1918», філософський «Ефір» і мюзикл «Гуцулка Ксеня») і
  • танцювальна стрічка «Давай, танцюй!».

Кінопрокат трьох із них («Свінгерів 2», «Гуцулки Ксені» та «Давай, танцюй!») ще триває.

Результати «Гуцулки Ксені» перевищують підсумки кінопрокату…

  • «Продюсера» – 2,87 млн. грн., 32 тис. глядачів і
  • «Ефіру» – 0,5 млн. грн. і 6 тис. глядачів.

Вони поступаються за касовими зборами і проданими квитками…

  • «Свінгерам 2» – 14,17 млн. грн. і 158 тис. глядачів (станом на 24 березня)
  • «Зустрічі однокласників» – 8,1 млн. грн. і 92 тис. глядачів,
  • «Крутам 1918» – 7,25 млн. грн. і 98 тис. глядачів,
  • «11 дітям з Моршина» – 5,85 млн. грн. і 74 тис. глядачів,

Стрічка «Давай, танцюй!» лише за перші чотири дні кінопрокату, з 21 по 24 березня, продала понад 35 тисяч квитків на суму 3,26 млн. грн., тому також, у підсумку, виступить краще за «Гуцулку Ксеню».

За підсумками першого вікенду кінопрокату середня кількість проданих квитків на екран у «Гуцулки Ксені»…

– була гіршою за результати фільмів…

  • «Свінгери 2» – 248 глядачів на екран,
  • «Зустріч однокласників» – 187 глядачів на екран і
  • «Крути 1918» – 187 глядачів на екран,

– була на одному рівні з результатами фільмів…

  • «11 дітей з Моршина» – 155 глядачів на екран і
  • «Продюсером» – 142 глядачі на екран,

– була кращою за результати фільмів…

  • «Давай, танцюй!» – 130 глядачів на екран і
  • «Ефір» – 35 глядачів на екран.

При тому кількість екранів, виділених для демонстрування «Гуцулки Ксені», була меншою за кількість екранів, на яких у перший вікенд демонстрували фільми…

  • «Давай, танцюй!» – 273 екрани,
  • «Свінгери 2» – 262 екрани,
  • «Крути 1918» – 231 екрани,
  • «11 дітей з Моршина» – 218 екрани,
  • «Зустріч однокласників» – 211 екрани і
  • «Продюсер» – 159 екранів.

Менше екранів, ніж у «Гуцулки Ксені», у перший вікенд було лише в «Ефіру» – 115.

Падіння касових зборів «Гуцулки Ксені» у другий вікенд було гіршим, ніж у таких фільмів…

  • «Свінгери 2» – 33%,
  • «Зустріч однокласників» – 43%
  • «11 дітей з Моршина» – 53% і
  • «Крути 1918» – 57%.

Більші падіння касових зборів у другий вікенд за «Гуцулку Ксеню» мали лише «Ефір» (87%) і «Продюсер» (84%).

Тож із чим можуть бути пов’язані гірші результати кінопрокату «Гуцулки Ксені» у порівнянні із більшістю українських фільмів 2019 року?

Пояснити їх можна самою природою стрічки, що посідає проміжну позицію між масовим і мистецьким кінематографом, недвозначно тяжіючи до авторського джерела, але не поринаючи у нього з головою.

Падіння її відвідуваності у другий вікенд, яке було істотнішим, ніж скорочення кількості екранів, свідчить про те, що стрічці не вдалося мобілізувати і утримати інтерес аудиторії на високому рівні – ті, хто вже переглянули фільм, не створили навколо нього своїми глядацькими реакціями тієї захопленої атмосфери, яка б підштовхувала потенційних глядачів «Гуцулки Ксені» перетворитися на реальних, подолавши організаційні складнощі, пов’язані з відвідуванням кінотеатру, можливо, у не найкомфортніший для перегляду час.

Водночас, окреслені стартові позиції стрічки – кількість екранів (а з ними й сеансів) – також зіграли свою роль. Їх було пов’язано із, сказати б, «геополітичними» обставинами виходу українського фільму у кінопрокат.

«Гуцулка Ксеня» проти «Капітана Марвел»

7 березня, одночасно із виходом «Гуцулки Ксені», в загальносвітовий кінопрокат, що умістив й Україну, вийшов комікс «Капітан Марвел» – 21-ий фільм «кіновсесвіту» Marvel у вітчизняному кінопрокаті за 11 років.

Загалом, на 20 фільмів за коміксами Marvel від 2008 року в Україні було продано близько 10 млн. квитків.

А за останні три роки в український кінопрокат вийшло вісім стрічок за коміксами Marvel – і всі вони стартували з першого місця у кінопрокаті, привертаючи до себе від 48% («Людина-павук: Повернення додому», 2017) до 85% («Вартові Галактики 2», 2017) аудиторії вікенду.

У 2018 році у кінопрокат вийшли три фільми за коміксами Marvel. У прем’єрний вікенд:

  • на «Чорну пантеру» кінотеатри продали 59% усіх квитків,
  • на «Месників: Війну нескінченності» – 83% усіх квитків,
  • на «Людину-мураху та Осу» — 58% усіх квитків.

Отже, «Гуцулка Ксеня» мала стартувати у кінопрокаті в умовах максимально загостреної конкуренції із безумовним фаворитом аудиторії, що знижувало її шанси на широкий успіх.

За останні три роки поруч із вісьмома фільмами Marvel в український кінопрокат провідні дистриб’ютори випустили 17 стрічок. Медіана проданих квитків цих стрічок становила 6 тис. штук.

Аналізуючи у грудні 2018 року перспективи «Гуцулки Ксені» у борні з коміксом «Капітан Марвел» за увагу глядачів, я визначив групу фільмів, з результатами яких можна було до певної міри узгоджувати очікування щодо стартового вікенду «Гуцулки Ксені», – найкращий результат із них продемонструвала драма «Колесо чудес» (11,5 тис. квитків, лідер вікенду – «Чорна пантера», 2018) – і, водночас, висловив сподівання, що «Гуцулка Ксеня» перевищить ці консервативні прогнози, зроблені за аналогією.

Цьому частково мав сприяти і довгий вікенд, розширений за рахунок додаткового вихідного – п’ятниці, 8 березня.

Так і вийшло (принаймні, до певної міри).

«Гуцулка Ксеня» вигідно використала свято – відвідуваність мюзиклу 8 березня була найкращою. І, зрештою, залучила з 7 по 10 березня на перегляди мюзиклу 20 тис. 616 глядачів.

Натомість, «Капітан Марвел» очікувано стартував у кінопрокаті з першого місця, навернувши у 17 разів більшу аудиторію.

На комікс було продано 360 тис. 653 квитки (49% усіх квитків, проданих з 7 по 10 березня). Касові збори стрічки склали 36 млн. 938 тис. 232 грн.

Її демонстрували на 426 екранах. В середньому на один екран було продано неймовірні 847 квитків ціною 102 грн.

Важливо зазначити, що такий потужний вихід стрічки «Капітан Марвел» було підкріплено високим інтересом одразу до декількох інших фільмів – як прем’єр, так і тих, що продовжили свій кінопрокат, розпочатий тижнем раніше, – що, загалом, є нехарактерним для вікендів, коли фільми за коміксами Marvel виходять у кінопрокат:

  • на анімаційний фільми «Королівський коргі», що вийшов 7 березня на 286 екранах, було продано 127 тис. 881 квиток (18% усіх квитків вікенду) на суму 10 млн. 982 тис. 979 грн.,
  • на анімаційний фільм «Як приборкати дракона 3: Прихований світ» у другий вікенд на 280 екранах було продано 102 тис. 304 квитки (14% усіх квитків вікенду) на суму 8 млн. 839 тис. 809 грн.,
  • на українську комедію «Свінгери 2» у другий вікенд на 221 екрані було продано 45 тис. 482 квитки (6% усіх квитків) на суму 4 млн. 90 тис. 378 грн.,
  • на комедію «Батьки легкої поведінки», що вийшла 7 березня на 175 екранах, було продано 21 тис. 949 квитків (3%) на суму 2 млн. 213 тис. 253 грн.
  • зрештою, так само 3% усіх квитків вікенду було продано на «Гуцулку Ксеню».

Загальна кількість проданих кінотеатрами України квитків з 7 по 10 березня склала надзвичайно високі 728 тис. 797 штук. Це більше ніж у перший вікенд 2019 року, з 3 по 6 січня (555 тис. 120 квитків) і удвічі більше ніж в інші березневі вікенди – з 14 по 17 березня (360 тис. 170 квитків) і з 21 по 24 березня (318 тис. 242 квитки).

З урахуванням цих результатів, слід зазначити, що комікс «Капітан Марвел» істотно не погіршив становища інших фільмів у кінопрокаті – у тому числі, «Гуцулки Ксені». Решта стрічок також отримали достойну увагу аудиторії – завдяки надзвичайно високій відвідуваності кінотеатрів, активності глядачів.

Щоправда, попри це уточнення, все одно важко позбутися відчуття, що вітчизняний мюзикл, якби його демонстрували за інших обставин – без сусідства із коміксом, представленим на чотирьох сотнях екранів, – міг би розраховувати на ширший кінопрокат і, відповідно, кращі стартові результати.

Нехай кращі й не набагато.

Сергій Васильєв