31 травня 2016 року, о 18:30 відбудеться друга подія в рамках проекту Національного центру Олександра Довженка «Культурфільм. Кінематографічна Ревізія Донбасу».
План заходу:
- Лекція Ольги Брюховецької «Кінематографічний Донбас періоду відлиги: «чорний» фільм Параджанова, або молоко для героя». Мова лекції: українська;
- Показ фільму «Квітка на камені» (1962, pеж. Сергій Параджанов).
Проект «Кінематографічна Ревізія Донбасу» проходить за підтримки:
- Фонду Рози Люксембург / Rosa Luxemburg Stiftung
- Державного фонду фундаментальних досліджень
- Національного центру Олександра Довженка
КВІТКА НА КАМЕНІ / ЦВЕТОК НА КАМНЕ
1962, УРСР, Київська кіностудія художніх фільмів ім. О. Довженка
Режисер: Сергій Параджанов
Сценарист: Вадим Собко
Оператори: Сергій Ревенко, Лев Штифанов
Художник: Михайло Раковський
Композитор: Ігор Шамо
Звукооператор: Аркадій Лупал
У ролях: Боріс Дмоховський, Георгій Карпов, Людміла Чєрєпанова, Інна Бурдученко, Ґєорґій Єпіфанцев
Фільм розповідає про життя молодого шахтарського містечка, в якому поруч із традиційними пролетарськими атрибутами діє релігійна секта. Бригадир гульвіса Григорій Грива намагається будувати відносини з комсоргом Людою. А комсомолець Арсен закохується в дівчину із Західної України Христину та намагається її витягнути з секти.
Початково цей фільм береться знімати Анатолій Слісаренко під назвою «Спокій нам тільки сниться» або «Так ніхто не кохав». Однак після того як на зйомках фільму в 1960 році в пожежі гине акторка Інна Бурдученко, Слісаренка усувають від роботи та відправляють у в’язницю. Фільм передають доробляти однокурснику Слісаренка Сергію Параджанову, який його завершує у 1962 році під назвою «Квітка на камені».
«Кінематографічний Донбас чітко закріпився в радянському уявному як ключовий топос сталінізму, місце звершення героїчних подвигів стахановства і змов підступних «ворогів народу». Ноктюрний настрій «чорного» фільму Параджанова, в якому нема ні офіційних промов сталінського періоду, ні навіть пародій на них періоду відлиги, нагадує не тільки і не стільки сталінське шахтарське кіно, з його чітким поділом на світлих і темних героїв, скільки американський film noir, у якому етична амбівалентність охоплює всіх дійових осіб, незалежно від того, чи перебувають вони по цей, чи по інший бік закону».
Брюховецька Ольга. Кінематографічний Донбас періоду відлиги: «чорний» фільм Параджанова, або молоко для героя //Кінематографічна ревізія Донбасу. – К.: 2015
Ольга Брюховецька – теоретикиня кіно і візуальної культури, кандидатка філософських наук, старша викладачка кафедри культурології Національного університету «Києво-Могилянська академія». Закінчила філософський факультет Київського національного університету ім. Т.Г. Шевченка та магістерську програму з культурології НаУКМА, кандидатська робота присвячена психоаналітичній теорії кіно. На даний час займається дослідженням українських фільмів Сергія Параджанова в контексті візуальної культури постсталінізму.
Відвідувачі подій «Культурфільм. Кінематографічна Ревізія Донбасу» мають можливість безкоштовно отримати нове видання Національного центру Олександра Довженка – книгу «Кінематографічна ревізія Донбасу». Умова отримання персонального примірника – попереднє заповнення заявки за посиланням>>>. Кількість примірників обмежена.
Сторінка події на Facebook тут>>>.
Адреса Національного центру Олександра Довженка: вул. Васильківська, 1.