Як і чому вчить нова міжнародна програма для документалістів? Про перший семінар DocWorks: UA/UK у Шеффілді, започаткований спільно з Британською Радою в Україні, Sheffield Doc/Fest та Docudays UA, розповідають її учасники, ментори та куратори.
У перші дні червня перед фестивалем Sheffield Doc Fest по три команди кінематографістів з України й Британії взяли участь у воркшопі DocWorks: UA/UK.
Шість досвідчених українських та європейських режисерів, продюсерів та дистриб’юторів стали менторами молодих кінематографістів, аби допомогти збудувати історію майбутнього фільму.
Протягом трьох днів учасники слухали майстер-класи: починаючи з презентації класика неігрового кіно Аудрюса Стоніса й закінчуюючи воркшопом Андре Зінгера, продюсера видатних документальних фільмів &lalaquo;Акт убивства» та «Погляд Тиші» Джошуа Оппенгаймера.
Дар’я Бассель, координаторка програми DocWorks: UA/UK в Україні
Щодня команди презентували в тій чи тій формі свій проект. Власне, із цього й почався воркшоп: потрібно було представити себе й свою ідею колегам. Особисто мене дуже порадували українські учасники. Теми, які вони розробляють, незвичні для українського кіно. І тим цікавіше побачити, як автори до них підступляться та як їх реалізують. Після воркшопу всі учасники занурилися з головою у фестивальне життя: фільми, зустрічі, майстер-класи, вечірки. Ми встигли побувати всюди: від гей-клубу до невеликого букіністичного магазину, якого, напевно, у наступному році вже не буде, оскільки будівлю збираються зносити, незважаючи на численні підписи під петиціями. Зараз учасники продовжують спілкування з менторами онлайн і далі розробляють свої проекти. Наступного разу вони зустрінуться на Docudays UA-2017, де їх чекає ще один воркшоп і вже «дорослий» пітчинг, у результаті якого кращий проект отримає 2500 фунтів на подальший розвиток проекту.
Оксана Казьміна, режисер проекту «UNDERWATER»
DocWorks – це й цінний досвід спілкування з професіоналами-менторами, від яких проект «UNDERWATER» отримав слушний фідбек, і не менш цінний досвід спілкування з іншими учасниками воркшопу. Також на окрему увагу заслуговує швидкий, але ефективний майстер-клас з пітчингу, який особисто для мене був перлиною всього триденного тренінгу!
Олексій Радинський, режисер проекту «Великий прискорювач»
Андре Зінгер – наш ментор на проекті, який, з огляду на все, розуміє наш майбутній документальний фільм краще, ніж ми самі. Що, загалом, не дивно. Андре Зінгер – продюсер Вернера Херцога, Джошуа Оппенгаймера й голова Королівського антропологічного товариства. Це один і той самий чоловік. І ця людина є нашим тьютором. Мабуть, він і став головним враженням від воркшопу DocWorks у Шеффілді.
Едвард Ковлі, режисер проекту «Вірність проти правди в Україні»
Я не знав, чого очікувати, коли їхав у Шеффілд, хоча в мене були туманні підозри, що нашій ідеї відстежування дедалі запеклішої боротьби Міхеіла Саакашвілі з одеськими корупціонерами насправді бракує життєвості. Обидва наші ментори, Андрій та Боріс, і також один з тьюторів погодилися зі мною. Вони допомогли сформувати загальну ідею – робити фільм про корупцію в Україні треба на більш реалістичному підґрунті. До того ж не менш корисним було бачити ідеї інших команд і те, як вони пітчингували.
Боріс Мітіч, режисер-документаліст, ментор програми DocWorks: UA/UK
Серед проектів були й роботи з наївними ідеями, і такі, які вражали та були багатообіцяльними, що загалом може бути симптоматичним для швидко зорганізованих подій. Мені, певною мірою, бракувало чіткішої програми, включаючи ґрунтовний аналіз проектів індивідуально й у групах, щодо драматургії й продюсування. Але всі учасники чудові й натхненні, і воркшоп буде продовжено онлайн аж до фестивалю Docudays UA в Києві наступного року, а тому ще є вдосталь часу для того, щоби підтягнути й допрацювати проекти.
Вікі Торнтон та Маріон Ґут, режисерка та продюсерка проекту «(Н)ОСТАЛЬГІЯ: Принади руїн»
У Шеффілді ми пітчингували наш фільм уперше для українських колег, і це, безперечно, збагатило наш досвід. Адже відчувалося, що атмосфера воркшопів ідеально створена для дискусій. Наші ментори були досвідченими і, що важливо, надихали нас на нові думки. Зараз, протягом цих дев’яти місяців менторської програми, будемо думати, як запропонувати найкращий з можливих пітчингів!
Юля Сердюкова, продюсер, фотограф, ментор програми DocWorks: UA/UK
Я завжди підозріло ставилася до різноманітних освітніх програм «з обміну досвіду». Перший етап Docworks UA/UK переконав мене, що в них є великий сенс – це славнозвісний «чарівний пЕндЕль», який отримують усі учасники в процесі незалежно від результату. Свій заряд натхнення в Шеффілді отримала і я, хоч і була цього разу з іншого боку барикади – серед тих, хто ділиться досвідом більше, аніж отримує. Проте це завжди двосторонній процес. Виявляється, коли пітчингують твої «підопічні», за столом «decision makers» хвилюєшся не меше, аніж вони там, «на сцені». Щодо самих проектів скажу одне: більше половини фільмів, презентованих учасниками воркшопу на етапі ідеї, уже хочеться подивитися на великому екрані.
Менторами міжнародної програми DocWorks: UA/UK є:
- режисер-документаліст Джеррі Ротвелл (автор фільмів «Як змінити світ», «Донор невідомий», «Місто бігунів»);
- продюсер Джо Лаппінг, що працює у виробництві документальних фільмів BBC Storyville;
- антрополог і документаліст Андре Сінгер, у доробку якого близько ста продюсерських проектів, з-поміж яких «Акт вбивста» та «Погляд тиші» Джошуа Оппенгаймера;
- режисер-документаліст Боріс Мітіч, роботи якого були показані більш ніж на 150 міжнародних фестивалях;
- режисер і продюсер Аудрюс Стоніс, автор двох десятків стрічок;
- продюсер і фотограф Юля Сердюкова (продюсер документального фільму «Все палає»).
На фото – учасники, координатори та ментори DocWorks: UA/UK у Шеффілді (cвітлина Дар’ї Бассель)
Docudays UA, 22 червня 2016 року