34_Istanbul_IFF

Скасовано конкурс 34-го МКФ у Стамбулі

13 квітня 2015 року 34-ий МКФ у Стамбулі скасував свої конкурсні програми та церемонію закриття після того як на знак протесту майже усі турецькі кіномитці окрім двох зняли свої фільми з участі у фестивалі.

Вони вчинили так, виступивши проти скасування МКФ у Стамбулі запланованого показу курдської документальної стрічки «Північ» («Bakur», реж. Джаян Демірель і Ертугрул Мавіоглу, 2015), яка оповідала про повсякденне життя трьох бойовиків Робітничої партії Курдистану на півночі Туреччини.

12 квітня 2015 року турецькі кінематографісти і кінокритики випустили спільний прес-реліз, в якому засудили акт цензури. Його підписали більше двадцяти митців, фільми яких брали участь у цьогорічному фестивалі. Натомість організатори МКФ у Стамбулі заявили, що їх змусило скасувати показ «Півночі» місцеве Міністерство культури, яке постановило, що турецькі стрічки, які демонструються на фестивалях, попередньо мусять отримати державне прокатне посвідчення.

Таке правило діє в Туреччині ще від 2004 року, але до того його на фестивалі майже ніколи не поширювали. МКФ у Стамбулі «нагадали» про нього спеціально напередодні показу курдської стрічки. Варто зазначити, що більшість режисерів неігрового кіно у Туреччині відмовляються подавати свої фільми до Міністерства культури для отримання прокатного посвідчення та спеціально зазначають, що демонструють фільми на фестивальних показах без виконання таких адміністративних умов. Утім, оголошуючи скасування показу «Півночі», організатори МКФ у Стамбулі зазначили, що відтепер не будуть демонструвати турецьких стрічок, які не мають відповідного державного дозволу.

Повнометражну документальну стрічку курдського режисера Джаяна Деміреля було знято у період припинення вогню між курдськими бойовиками і турецькою армією у 2013 та 2014 роках. Фільм подає побутовий і певною мірою привабливий портрет життя і поглядів бойовиків, що багато років билися за курдську незалежність. Він дає рідкісну можливість зрозуміти мотивацію людей, що, взявши зброю, пішли зі своїх сіл і міст у гори – на війну.

Фестиваль погодився продемонструвати стрічку декілька місяців тому, тоді ж про це було оголошено публічно, а втім Міністерство культури не наполягало на отриманні прокатного посвідчення для фільму. Воно вирішило втрутитися у ситуацію за день до запланованого показу «Півночі», щоб виступи проти цензури відбулися вже після того, як можливість продемонструвати документальний фільм буде втрачено. До речі, це не вперше влада таким чином унеможливлює покази документальних стрічок Джаяна Деміреля. Його попередню роботу «38» (2006), присвячену Дерсимській різанині курдського населення у 1938 році, схожим чином було знято з фестивалю Munzur у Дерсимі. Щоправда, вже наступного року стрічку, що так і не отримала прокатного посвідчення, було безперешкодно продемонстровано на фестивалі Altin Portakal в Анталії (доказ того, що рішення вимагати державне посвідчення було політично умотивованим).

13 квітня на прес-конференції директор фестивалю Азізе Тан (Azize Tan) чітко дала зрозуміти, що МКФ у Стамбулі скасував показ «Півночі» внаслідок прямої вказівки Міністерства культури, адже відомство не вимагало наявності прокатних посвідчень для будь-яких інших турецьких фільмів з численних фестивальних програм. Міністерство культури публічно заперечило ці твердження організаторів МКФ у Стамбулі та поклало усю відповідальність за рішення на них, стверджуючи що «Північ» – пропагандистський фільм Робітничої партії Курдистану, демонстрування якого можна було розцінити як підтримку «тероризму».

Місцеві кінематографісти вважають такі заяви Міністерства культури черговим елементом політики залякування, вони не відступили від своїх позицій. МКФ у Стамбулі та кінематографічна спільнота Туреччини розцінюють дії влади як наглий прояв цензури. Але багато хто з них має надію, що цей кричущий випадок дозволить організувати спротив самодурству влади. Зокрема, Азізе Тан зазначила на прес-конференції, що кінематографісти мають згуртуватися та досягти змін правил демонстрування фільмів. «Вважаю, що у нових правилах мусить бути гарантовано свободу демонстрування стрічок на фестивалях». (Зазначимо, що саме так ця питання регульоване в Україні, де положення «Про державне посвідчення на право розповсюдження і демонстрування фільмів» передбачає, що стрічки, які демонструються на міжнародних фестивалях, що проводяться за погодженням із Держкіно, не потребують прокатних посвідчень).

У зв’язку зі скасуванням показу «Півночі» та конкурсних програм МКФ у Стамбулі заяву зробило Журі FIPRESCI, що працювало на фестивалі:

«Ми, журі FIPRESCI на 34-му МКФ у Стамбулі, висловлюємо свою солідарність із турецькою кінематографічною громадою, що стала жертвою цензури турецького Міністерства культури. Ми також висловлюємо нашу підтримку фестивалю, що більше тридцяти років був провідним кінематографічним турецьким заходом і найвпливовішим майданчиком для демонстрування незалежного національного та міжнародного кіно.

Ми протестуємо проти вимоги отримувати офіційні дозволи на показ фільмів на національних фестивалях, що може стати інструментом цензури і політичного утиску. Цензура Міністерства культури шкодить турецьким кінематографістам і фестивалям.

Зважаючи на викладене, журі FIPRESCI, Міжнародної федерації кінопреси, вирішило скласти свої повноваження. Ми глибоко переконані, що МКФ у Стамбулі буде продовжувати відігравати живильну роль у підтримці незалежного турецького кіно.

Alexander Grozev, Sasja Koetsier, Giovanni Ottone, Antti Selkokari, Senem Erdine, Senay Aydemir»

Сергій Васильєв