Про бізнесовий вибір на користь Тома Круза

Mena

Голова Державного агентства України з питань кіно Пилип Іллєнко написав розлогу статтю про особливості кінопрокату українських фільмів на прикладі першого вікенду кінопрокату «Сторожової застави» Юрія Ковальова, з 12 по 15 жовтня 2017 року, відзначивши, що український фільм, який збирав аншлаги, деякими великими кіномережами був представлений на значно меншій кількості сеансів, ніж американська прем’єра цього ж тижня «Баррі Сіл: Король контрабанди» Дага Лаймана.

«Наприклад, в неробочий понеділок, 16 жовтня, в кінотеатрах мережі “Мультиплекс” Lavina Mall (Київ) “Баррі Сіл” йшов на 21 сеансі проти 9 сеансів “Сторожової застави”, в Sky Mall (Київ) співідношення сеансів склало 18 до 7, в Dati (Харків) – 12 до 6, в Victoria Gardens (Львів) – 10 до 5.

В київських кінотеатрах мережі “Планета кіно” в цей же день 16 жовтня “Баррі Сіл” демонструвався на 25 сеансах, а “Сторожова застава” – на 6.

В київському кінотеатрі мережі “Cinema City” 16 жовтня “Баррі Сіл” можна було переглянути на 13 сеансах, а “Сторожову заставу” – на 9», – написав Пилип Іллєнко.

Бокс-офіс «Сторожової застави» за перший вікенд склав 8 млн. 184 тис. 869 грн., а подивилися фільм 110 тис. 626 глядачів.

На думку голови Держкіно, результати кінопрокату «Сторожової застави» могли бути ще кращими, якби кінотеатри віддали перевагу саме показу українського фільму, а не стрічці «Баррі Сіл: Король контрабанди».

«Такий підхід окремих кінотеатральних менеджерів до розпису сеансів національного фільму навряд чи грунтується виключно на бізнес-рішеннях. Скорійш за все на традиційному упередженому та зневажливому ставленні до українського кінематографу, навіть якщо це ставлення вже є абсолютно необгрунтованим з бізнесової точки зору», – зробив висновок Пилип Іллєнко і, зрештою, вчергове наголосив, що «начасі є запровадження значно більш суворих санкцій за порушення встановлених законом квот на показ національних фільмів, а також механизмів контролю за їх виконанням».

Це питання — запровадження суворих санкцій за порушення квоти на показ національних фільмів – вже поставало близько року тому, в зв’язку із невтішним кінопрокатом української драми «Гніздо горлиці» Тараса Ткаченка. Той кінопрокат організовувала дистриб’юторська компанія B&H Film Distribution. Нині саме вона опікувалася кінопрокатом стрічки «Баррі Сіл: Король контрабанди», який постав конкурентом української «Сторожової застави» у кінотеатрах.

Поки що інформація про касові збори та кількість глядачів фільму «Баррі Сіл: Король контрабанди» відсутня. Одначе, проаналізувати твердження голови Держкіно про те, що рішення кінотеатрів виділити цьому фільму більшу кількість сеансів, аніж «Сторожовій заставі», базувалося не на бізнесовій логіці, а на упередженому ставленні до українського кінематографа, можна на основі тієї інформації, яку надав Пилип Іллєнко у своїй статті, і на статистичних зведеннях українського кінопрокату минулих років, пов’язаних із фільмами за участі Тома Круза, який є головною – власне, єдиною – зіркою фільму «Баррі Сіл: Король контрабанди», і тією рушійною творчою силою, яка стоїть за постанням цієї стрічки.

Середній збір на одну копію фільму «Сторожова застава» за перший вікенд склав 30 тис. 595 грн., відзначив Пилип Іллєнко. Це означає, що фільм демонстрували на 268 екранах, а на один екран припадало в середньому 413 глядачів. Загалом же їх, за перший вікенд кінопрокату, було 110 тис. 626.

Натомість, результати фільмів за участі Тома Круза в українському кінопрокаті від 2013 року виглядають таким чином:

НазваЕкраниГлядачіГлядачів
на екран
Мумія
(8–11 червня 2017 року)
327233 886715
Джек Річер: Не відступай
(20–23 жовтня 2016 року)
20979 485380
Місія нездійсненна: Нація ізгоїв
(6–9 серпня 2015 року)
246
124 017504
На межі майбутнього
(5–8 червня 2014 року)
11885 063
721
Світ забуття
(11–14 квітня 2013 року)
145134 910930
Джек Річер
(10–13 січня 2013 року)
10465 852633

Фільми за участі Тома Круза стартували в українському кінопрокаті зазвичай з першої позиції (з другої позиції за підсумками вікенду дебютували стрічки про Джека Річера).

Медіана кількості глядачів фільмів за участі Тома Круза в перший вікенд їх українського кінопрокату складала 104 тис. 540 глядачів.

Натомість, медіана кількості глядачів на один екран – 674.

«Середні» результати стрічок за участі Тома Круза в українському кінопрокаті є індикатором дуже високого, неодноразово підтвердженого інтересу української кіноаудиторії, який необхідно було враховувати під час планування кількості сеансів фільму «Баррі Сіл: Король контрабанди» у кінотеатрах.

При тому реальні здобуті успіхи «Сторожової застави» у вітчизняному кінопрокаті — і за касовими зборами, і за сукупною кількістю глядачів за вікенд — стали рекордними для українського фільму, створеного не у копродукції. Планувати афішу кінопоказів, очікуючи, що український фільм встановить рекорд, – економічно нераціонально.

Зважаючи на це, стверджувати, що представники кінотеатрів керувалися небізнесовою логікою, передбачаючи більшу кількість сеансів для фільму «Баррі Сіл: Король контрабанди», аніж для «неперевіреної» на глядачах «Сторожової застави» – не можна.

Інше питання, наскільки ефективно вони могли (і чи могли взагалі) вносити корективи в запланований розклад сеансів, варіюючи їх кількість протягом вікенду з урахуванням динаміки попиту глядачів на представлені фільми, у першу чергу – «Сторожову заставу», що йшла кінопрокатом на рівні найбільш оптимістичних очікувань.

Таких коректив внесено, вочевидь, не було. Шкодувати – принаймні, допоки не оприлюднено підсумки вікенду з 12 по15 жовтня 2017 року, – можна хіба що за цим.

Доповнено, 18 жовтня 2017 року. За офіційно опублікованими підсумками вікенду з 12 по 15 жовтня 2017 року, «Сторожову заставу» подивилися 85 тис. 248 глядачів. Збори склали 6 млн. 333 тис. 321 грн. Фільм демонстрували на 209 екранах. Це означає, що в середньому збори з одного екрану склали 30 тис. 303 грн. Середня кількість глядачів на екран – 408.

Натомість, «Баррі Сіл: Король контрабанди» з 12 по 15 жовтня 2017 року подивилися 134 тис. 214 глядачів. Збори склали 10 млн. 982 тис. 229 грн. Фільм демонстрували на 236 екранах. В середньому збори з одного екрану склали 46 тис. 535 грн. Середня кількість глядачів на екран – 569.

Фільм посів першу сходинку рейтингу стрічок за підсумками вікенду.

Результати першого вікенду показів фільму «Баррі Сіл: Король контрабанди», загалом, відповідають «середнім» показникам стрічок Тома Круза в українському кінопрокаті. При тому стрічка випередила за загальною кількістю глядачів і за кількістю глядачів на один екран другу серію пригод Джека Річера, яку – так само як і фільм «Баррі Сіл: Король контрабанди» – було позбавлено яскравих фантастично-видовищних елементів, а також – шпигунську стрічку «Місія нездійсненна: Нація ізгоїв», що вийшла у серпні 2015 року схожою кількістю екранів.

Сергій Васильєв